Tijdens de discussie rondom het extra verhogen van de toeristenbelasting, werden we gewezen op de staat van onderhoud in onder meer Groote Keeten. Voor mij als raadslid van JESS een uitgelezen moment om op de fiets te stappen en via ’t Zand richting de strandopgang van Groote Keeten te rijden. Voordat ik vertrok nog even FIXI gecheckt. Wat hebben de inwoners zelf gemeld aan gebreken. Ik ben ze niet allemaal langsgefietst, maar in mijn route passeerde ik 3 meldingen en zelf constateerde ik ook een gebrek.
Voordat je Groote Keeten in fietst is er een verkeersbord dat erop wijst da op die plek fietsers oversteken. Even daarvoor staat een bord met 30km aanduiding. De borden zagen er onverzorgd uit. Ik heb geconstateerd dat FIXI werkt, want in de begeleidende melding is aangegeven “afgehandeld”. Ik heb kunnen vaststellen dat de borden daadwerkelijk zijn vervangen.
Als je dan doorfietst kom je bij de 2e melding, namelijk losliggende tegels. Deze melding is drie maanden geleden gedaan. Uit de begeleidende melding bij FIXI, valt te lezen: “in behandeling”. Je mag na drie maanden verwachten, dat er meer is gebeurd dan nu. Misschien is het een idee om bij FIXI de teksten bij de details te wijzigen en aangegeven wat bedoeld wordt met “ in behandeling “. Een nieuwe uitdaging, waarvan we uiteraard melding gaan maken, want van ‘fouten’ leren we tenslotte als gemeente. We hebben aanvankelijk ook aanbevelingen gedaan en die zijn toen adequaat opgepakt door de gemeente.
Ik kwam ook langs Helmweg. Hiervan was op FIXI de volgende melding gepubliceerd op: Een aantal weken geleden heb ik via FIXI deze melding eerder gemaakt. Toen is de gemeente geweest en hebben ze in 1 kuil wat puin gegooid. Binnen 5 minuten waren ze weer weg. Helaas is het probleem niet opgelost en zitten er nog steeds kuilen in de weg. Bij slecht weer vliegt de prut tegen onze ramen en bij mooi weer stenen en puin. Hopelijk wordt er nu serieus iets aangedaan. Een beetje puin in een gat storten is hiervoor niet de oplossing. Er moet echt iets met de weg gebeuren. In de foto is te zien hoeveel water er met een regenbui in een van de gaten blijft liggen.
Hierop mag je van de gemeente een reactie over de wijze van afhandeling verwachten.. De gemeente Schagen reageerde snel en wel 2 november 2020 om 14:21 uur, terwijl de melder het om 13:52 uur op FIXI had gepubliceerd. Maar ik stel dan toch wel enige vragen over de reactie van de gemeente, heel bureaucratisch en weinig zeggend voor de melder: Bedankt voor uw melding. Op dit moment kunnen alle wegen, fiets- en voetpaden etc. geïnspecteerd worden. Met die gegevens wordt bepaald waar als eerste onderhoud uitgevoerd moet gaan worden om weer te kunnen voldoen aan de vereiste kwaliteit. De gemeente Schagen heeft gekozen om over het algemeen op de C-kwaliteit te onderhouden. Daar zijn ook onze onderhoudsbudgetten op ingericht. Hierbij is dus het uitgangspunt dat we pas onderhoud gaan uitvoeren op het moment dat het openbaar gebied bijna niet meer aan beeldkwaliteit voldoet. Uw melding blijft bij ons onder de aandacht. Met vriendelijke groet, Medewerker Openbaar Gebied
Nu weet ik niet of de melder bekend is met de C-kwaliteit, het doet mij soms denken aan de C-klasse van Vader Abraham. Fijn voor de melder dat het onder de aandacht blijft, maar zal straks bij een volgende regenbui het raam heel en schoon blijven? Juist waar veel toeristen verblijven., mag je strengere eisen aan het onderhoud openbaar gebied verwachten. Maar nog meer zorgen maak ik over de zinsnede: Hierbij is dus het uitgangspunt dat we pas onderhoud gaan uitvoeren op het moment dat het openbaar gebied bijna niet meer aan beeldkwaliteit voldoet. Wat is dan de werkelijke C-kwaliteit? Wat mogen onze burgers daadwerkelijk verwachten? Kortom, ons idee dat we samen moeten werken aan het openbaar gebied, wordt weliswaar opgepakt, maar over de kwaliteit hebben we nog wel een verschil van mening. In onze Algemene Beschouwing doen we daarom een oproep om St. Maartensvlotbrug/ St. Maartenszee en Groote Keeten te zien als belangrijke toeristische plaatsen binnen onze gemeente en dat ook zij recht hebben op minimaal de A-kwaliteit. Bovendien willen we voor onze inwoners en ondernemers in alle overige locatie gaan werken aan minimaal C-kwaliteit. Aan het eind van mijn tocht, toen ik bij de Duinweg aankwam, bekroop mij een gevoel van trots. Daar zien we wat A-kwaliteit inhoudt.
Wanneer u ook iets te melden heeft, fiets ik uiteraard ook graag uw kant op om met eigen waarneming vast te stellen dat we voorwaarts gaan, maar dat we er nog niet zijn. Wij zijn en blijven waakzaam. Meld alles wat u ziet op FIXI!
Hans Kröger, fractievoorzitter
Tijdens de discussie rondom het extra verhogen van de toeristenbelasting, werden we gewezen op de staat van onderhoud in onder meer Groote Keeten. Voor mij als raadslid van JESS een uitgelezen moment om op de fiets te stappen en via ’t Zand richting de strandopgang van Groote Keeten te rijden. Voordat ik vertrok nog even FIXI gecheckt. Wat hebben de inwoners zelf gemeld aan gebreken. Ik ben ze niet allemaal langsgefietst, maar in mijn route passeerde ik 3 meldingen en zelf constateerde ik ook een gebrek.
Voordat je Groote Keeten in fietst is er een verkeersbord dat erop wijst da op die plek fietsers oversteken. Even daarvoor staat een bord met 30km aanduiding. De borden zagen er onverzorgd uit. Ik heb geconstateerd dat FIXI werkt, want in de begeleidende melding is aangegeven “afgehandeld”. Ik heb kunnen vaststellen dat de borden daadwerkelijk zijn vervangen.
Als je dan doorfietst kom je bij de 2e melding, namelijk losliggende tegels. Deze melding is drie maanden geleden gedaan. Uit de begeleidende melding bij FIXI, valt te lezen: “in behandeling”. Je mag na drie maanden verwachten, dat er meer is gebeurd dan nu. Misschien is het een idee om bij FIXI de teksten bij de details te wijzigen en aangegeven wat bedoeld wordt met “ in behandeling “. Een nieuwe uitdaging, waarvan we uiteraard melding gaan maken, want van ‘fouten’ leren we tenslotte als gemeente. We hebben aanvankelijk ook aanbevelingen gedaan en die zijn toen adequaat opgepakt door de gemeente.
Ik kwam ook langs Helmweg. Hiervan was op FIXI de volgende melding gepubliceerd op: Een aantal weken geleden heb ik via FIXI deze melding eerder gemaakt. Toen is de gemeente geweest en hebben ze in 1 kuil wat puin gegooid. Binnen 5 minuten waren ze weer weg. Helaas is het probleem niet opgelost en zitten er nog steeds kuilen in de weg. Bij slecht weer vliegt de prut tegen onze ramen en bij mooi weer stenen en puin. Hopelijk wordt er nu serieus iets aangedaan. Een beetje puin in een gat storten is hiervoor niet de oplossing. Er moet echt iets met de weg gebeuren. In de foto is te zien hoeveel water er met een regenbui in een van de gaten blijft liggen.
Hierop mag je van de gemeente een reactie over de wijze van afhandeling verwachten.. De gemeente Schagen reageerde snel en wel 2 november 2020 om 14:21 uur, terwijl de melder het om 13:52 uur op FIXI had gepubliceerd. Maar ik stel dan toch wel enige vragen over de reactie van de gemeente, heel bureaucratisch en weinig zeggend voor de melder: Bedankt voor uw melding. Op dit moment kunnen alle wegen, fiets- en voetpaden etc. geïnspecteerd worden. Met die gegevens wordt bepaald waar als eerste onderhoud uitgevoerd moet gaan worden om weer te kunnen voldoen aan de vereiste kwaliteit. De gemeente Schagen heeft gekozen om over het algemeen op de C-kwaliteit te onderhouden. Daar zijn ook onze onderhoudsbudgetten op ingericht. Hierbij is dus het uitgangspunt dat we pas onderhoud gaan uitvoeren op het moment dat het openbaar gebied bijna niet meer aan beeldkwaliteit voldoet. Uw melding blijft bij ons onder de aandacht. Met vriendelijke groet, Medewerker Openbaar Gebied
Nu weet ik niet of de melder bekend is met de C-kwaliteit, het doet mij soms denken aan de C-klasse van Vader Abraham. Fijn voor de melder dat het onder de aandacht blijft, maar zal straks bij een volgende regenbui het raam heel en schoon blijven? Juist waar veel toeristen verblijven., mag je strengere eisen aan het onderhoud openbaar gebied verwachten. Maar nog meer zorgen maak ik over de zinsnede: Hierbij is dus het uitgangspunt dat we pas onderhoud gaan uitvoeren op het moment dat het openbaar gebied bijna niet meer aan beeldkwaliteit voldoet. Wat is dan de werkelijke C-kwaliteit? Wat mogen onze burgers daadwerkelijk verwachten? Kortom, ons idee dat we samen moeten werken aan het openbaar gebied, wordt weliswaar opgepakt, maar over de kwaliteit hebben we nog wel een verschil van mening. In onze Algemene Beschouwing doen we daarom een oproep om St. Maartensvlotbrug/ St. Maartenszee en Groote Keeten te zien als belangrijke toeristische plaatsen binnen onze gemeente en dat ook zij recht hebben op minimaal de A-kwaliteit. Bovendien willen we voor onze inwoners en ondernemers in alle overige locatie gaan werken aan minimaal C-kwaliteit. Aan het eind van mijn tocht, toen ik bij de Duinweg aankwam, bekroop mij een gevoel van trots. Daar zien we wat A-kwaliteit inhoudt.
Wanneer u ook iets te melden heeft, fiets ik uiteraard ook graag uw kant op om met eigen waarneming vast te stellen dat we voorwaarts gaan, maar dat we er nog niet zijn. Wij zijn en blijven waakzaam. Meld alles wat u ziet op FIXI!
Hans Kröger, fractievoorzitter