Eén van onze speerpunten blijft (helaas) de slechte staat van stoepen, fietspaden en wegen. Verbeteringen blijken niet eenvoudig, in dit artikel gaan we daar straks (kort) op in. Het is voor ons belangrijk om hier constant politieke aandacht voor te blijven vragen. Dat doen we deze keer ludiek: Welke stoep is de slechtste in de gemeente Schagen? App en/of mail jouw foto, voorzien van een locatie naar Lars Dignum, 06 1434 7341/ l.dignum@raadschagen.nl. Wij komen hier in januari bij jullie op terug. Let op: het is belangrijk dat het een actueel beeld is en geen oude foto.
Jullie zijn toch aan de macht? Los het op!
Gelijk heb je, toch laten we hier zien waarom het zo moeizaam gaat. Onderhoud kost namelijk bakken met geld en in de eerste jaren van de fusiegemeente is hier niet in geïnvesteerd. De kosten liepen op, het onderhoudsniveau zakte weg en we hadden als gemeente geen accuraat beeld van de kwaliteit. Zeker niet in één overzicht. Dat is er nu wel. Er is nu beter (niet meer versnipperd) zicht op de kwaliteit en daarbij zijn ook financiële consequenties beter in kaart gebracht.
Financiële consequenties
In de afgelopen jaren zijn er miljoenen extra naar onderhoud van het openbare gebied gegaan. Waar in 2020 €8.250.000.- beschikbaar was voor onderhoud van het openbare gebied (terwijl er gemiddeld €12.500.000 nodig was), is er voor 2024 €18.500.000 nodig en hebben we ’slechts’ €12.400.000.-. De stijgingen zitten voornamelijk in inflatie, areaaluitbereiding en een accurater beeld van de kwaliteit. Met andere woorden: We komen dit jaar ruim €6.000.000.- tekort om onze openbare ruimte in orde te houden. Gelukkig hebben we als raad besloten om elk jaar met miljoenen in te groeien waardoor we in 2027 €18.500.000.- investeren in de openbare ruimte. Dat zijn reuzen stappen voor onze gemeente, maar tegelijkertijd betekent dit dat we elk jaar nog wegzakken met ons onderhoudsniveau. Wij houden dit onderwerp zeer hoog op de politieke agenda, help mee om te laten zien waarom dat nodig is.