Achterstanden in het openbaar gebied, de jeugdwet en de WMO zijn onze grootste uitdagingen. JESS heeft als standpunt om geen nieuwe projecten in gang zetten, voordat de de andere zijn afgerond. Geen half werk leveren. Wij stellen niet te investeren in nieuwe fietspaden en wegen, maar om te investeren in achterstallig onderhoud. Na jaren van overschotten halen we het geld uit de eigen organisatie. Opgespaarde reserves en geld uit de organisatie zijn (nog) beschikbaar, maar we moeten wel tijdig maatregelen treffen, want de bodem raakt anders zeer snel in zicht.
Nu het even tegenzit gaan we geen extra geld bij de burgers en de verenigingen halen. Dus plannen voor een extra OZB-verhoging of invoering van hondenbelasting of betaald parkeren weer invoeren, zijn voor ons niet bespreekbaar.
Wanneer we lezen, dat door de ambitie, die in het van het coalitieprogramma is geformuleerd, meer FTE noodzakelijk is, lijkt het ons raadzaam ons te beraden over die ambitie. Moeten we hieraan vasthouden, of is het wellicht raadzaam deze ambitie bij te stellen? Dit besluit is beter uit te leggen aan de inwoners dan lastenverzwaring.
Dan hebben we het niet over de voorgestelde lastenverzwaring voor afvalstoffen en riool. Deze ontwikkelingen gaan gestaag verder en daarmee zijn we als raad akkoord gegaan. Wel willen we in 2020 een kort onderzoek of we nu op basis van de rapportage Basis op Orde we wellicht op het riool kunnen bezuinigen, omdat nu meer werkzaamheden dan voorheen gelijk worden aangepakt. We kunnen ons vinden in het voorstel om de toeristenbelasting over 2020 nog niet vast te stellen, maar naar het voorstel van de OFS, dit besluit te nemen bij de vaststelling van de begroting 2020. We hebben er al meerdere malen op gewezen dat de nieuwe verordening meer inkomsten moet gaan opleveren en dat we nu eindelijk inzichtelijk moeten krijgen dat we ook een stijgende lijn zien in het aantal overnachtingen binnen de gemeente en daarmee een jaarlijkse stijging van de inkomsten toeristenbelasting. JESS verwacht dat de inkomsten hoger gaan uitvallen en kan dan de nieuwe bijdrage daadwerkelijk over 2020 worden vastgesteld. Waarbij de basis is, dat de stijging van de toeristenbelasting minimaal gelijk zal moeten zijn aan de stijging van de belastingen voor onze inwoners.
Schriftelijke reactie college:
U stelt dat een extra lasten stijging in de vorm van bijvoorbeeld extra ozb, betaald parkeren of hondenbelasting niet bespreekbaar is. Hier gaat onze voorkeur ook niet naar uit, maar kunnen het niet geheel uitsluiten. Zoals in de uitgangspunten